Egy háztartási gép, például klímaberendezés kiválasztása nemcsak az energiahatékonyság, az élettartam és a teljesítmény szempontjából fontos, hanem a garancia és a jótállás miatt is, így azok feltételeit érdemes körültekintően körbejárni. Sokan nincsenek tisztában ezeknek a fogalmaknak a pontos jelentésével, pedig alapvetően befolyásolhatják a későbbi szervizelési és javítási feltételrendszert, lehetőségeket.
Aki szeretné megkímélni magát az esetleges későbbi bosszúságoktól, annak érdemes olyan háztartási gépet, klímaberendezést választani, amely mögött megbízható szervizháttér és hosszú távú garancia áll.
Tisztázzuk a fogalmakat
Jótállás alatt azt a kötelezettséget értjük, amelyet a gyártó vagy a forgalmazó vállal a termék meghibásodása esetén. Ez lehet jogszabályban előírt vagy önként vállalt kötelezettség. A jótállási időszak alatt a vásárló jogosult a hibás termék ingyenes javítására vagy cseréjére, ennek időtartama a termék árától függően eltérő. Kötelező jótállás fogyasztói szerződések esetén Magyarországon a 151/2003. (IX. 22.) Korm. rendelet alapján:
10 000 – 100 000 Ft között: 1 év
100 001 – 250 000 Ft között: 2 év
250 001 Ft felett: 3 év
A kötelező jótállás csak új, tartós fogyasztási cikkekre vonatkozik, például műszaki cikkekre – TV, telefon, háztartási gépek – így a klímaberendezésekre is.
A garancia egy tágabb fogalom, amely magában foglalhatja a jogszabályi jótállást, de ezen felül a gyártó vagy forgalmazó általi önként vállalt extra garanciát is. A garanciaidő terjedelmét és feltételeit a forgalmazók határozzák meg, akár több évvel is megtoldhatják az alap jótállási időt a vásárlók elégedettsége érdekében.
A szavatosság pedig arra vonatkozik, hogy a terméknek a vásárlás pillanatában hibátlannak kell lennie. Ha rejtett hiba merül fel, a fogyasztónak joga van reklamációval élni.
„Meghibásodás esetén a jótállási és garanciális igényét a fogyasztó a forgalmazónál érvényesítheti, vagyis annál a vállalkozásnál, ahol a berendezést megvásárolta. A forgalmazó cég és a fogyasztó között a vásárlással jön létre szerződés.” – fejtette ki Antal Mihály, a Gree légkondicionálók műszaki szakértője.
A szakember kiemelte, hogyha a berendezést más vállalkozástól vásároltuk, mint aki telepítette, akkor is a forgalmazó cég viseli a jótállási kötelezettségeket. A szerelő csak a telepítésért felel.
„Egyes esetekben azonban nem könnyű eldönteni, hogy a meghibásodás kinek a hibájára vezethető vissza, ezért javasolt olyan vállalkozást választani, amely az értékesítést és a telepítést is vállalja, ez megkönnyíti az esetleges későbbi ügyintézés menetét” – hangsúlyozta Antal Mihály.
Mi a teendő meghibásodás esetén?
Amennyiben a klímaberendezés meghibásodik, a vásárlónak értesítenie kell az értékesítő vállalkozást. A jogszabályok szerint a forgalmazónak 15 napon belül meg kell javítania a készüléket, de szükség esetén ez a határidő további 15 nappal meghosszabbítható. Ha 30 napon belül nem sikerül megjavítani a készüléket, akkor a vállalkozás köteles cserélni azt, vagy visszatéríteni a vételárat.
„A legtöbb esetben azonban a meghibásodások ennél sokkal gyorsabban, akár egy héten belül javíthatók. Az időtartam attól is függ, hogy milyen szezonban jelentkezik a probléma. A nyári kánikula idején, amikor a klímaszerelők leterheltek, hosszabb várakozási időre is számítani lehet. Ezért is fontos olyan berendezést választani, amely megfelelő szervizháttérrel és alkatrészellátással rendelkezik” – fogalmazott a Gree légkondicionálók műszaki kollégája.
Ha egy gyártó 10 év garanciát vállal a termékeire, azzal biztosítja, hogy a termékekhez akár évtizedekkel később is megfelelő lesz az alkatrészellátás.
„A Gree klímaberendezésekhez járó 10 év kiterjesztett garancia például egyedülálló a piacon, azonban az érvényességéhez néhány feltételt szükséges betartani.” – Antal Mihály ezek között említette a szakszerű, kizárólag minősített szakember által végeztt telepítést, a rendszeres karbantartást és a regisztrációt.
A szakértő hozzátette, hogy a karbantartásokat érdemes bőven szezon előtt elvégeztetni, mert ekkor egy esetleges meghibásodásra is fény derülhet még szezon előtt. A klímaberendezés kiválasztásakor érdemes figyelembe venni a garancia időtartamát, mert a hosszabb garanciaidő általában nagyobb biztonságot nyújt. Fontos, hogy a márka hivatalos szervizhálózata könnyen elérhető legyen. Emellett a vásárlói visszajelzések, más felhasználók tapasztalatai is segíthetnek annak eldöntésében, hogy a választott készülék mennyire megbízható. A Gree termékeknél a garancia alapfeltétele is az évi kétszeri, hivatalosan dokumentált karbantartás – zárta gondolatait a Gree klímák műszaki profija.
Partner cikk