2010 áprilisában Emma Jones, az IKEA textil tervezője egy, a meglepetés és alkotás művészetét ösztönző alkotóműhely keretein belül csatlakozott a stockholmi Beckman Formatervező Főiskola (Beckmans College of Design) hallgatóihoz. A hallgatók Laurie Rosenwald illusztrátor és grafikai tervező vezetésével több száz vázlatot alkottak, amelyeket az IKEA méterárukon és más szöveteken használt fel (természetesen a hallgatók beleegyezésével.)
A stockholmi skiccektől a lakástextíliákig – Az innovatív gondolkodás és munkavégzés lehetőségének folyamatos kutatása nem újdonság az IKEÁ-nál. Különböző országok formatervező hallgatói 1994 óta érkeznek 5 hónapos tartózkodásra Älmhult-ba, ahol az IKEA tervezőkkel dolgoznak közösen. Ez a projekt tovább terjeszti az IKEA közös munkavégzés filozófiáját, mivel ez az első Főiskola, amely IKEA terméket akkreditált.
Az 1939-ben Anders Beckman, elismert svéd reklámgrafikus és kiállítás berendező által alapított Beckman Formatervező Főiskola innovatív oktatásáról és a hallgatók kommunikatív és kreatív képzéséről ismert.
A Beckmans Formatervező Főiskola résztvevő hallgatói.
Ezek a hallgatók az IKEA számára terveznek díszítő mintákat, amelyeket 38 országban értékesítünk. De ők ezt még nem tudják.
A három éves gyakorlati és elméleti főiskola hallgatói akadémiai előképzés nélkül elvégezhető feladatokat kapnak. Tantervében a vizuális kommunkiáció, divattervezés és formatervezés szerepel, művészeti rendezőket, lakberendezőket, divattervezőket, illusztrátorokat, művészeket, stylistokat, jelmeztervezőket, szerkesztőket, szerzőket, színpadi rendezőket képez. Sok Beckmanson végzett hallgatóból lesz az IKEA tervezője: Sissi Edholm, Magnus Elebäck, Eva Lilja Löwenhielm, Chris Martin, Helen Trast, Lisa Ullenius, Ola Whilborg, és még sokan mások.
Szintén a Beckmanson végzett Tom Hedqvis, aki jelenleg a főiskola igazgatója és szabadúszó IKEA tervező. Hedqvist munkássága világszerte elismert, hiszen ő az egyik alapítója a 10-Gruppen csoportnak és ma is a három tulajdonos egyike. 1970-ben 10 fiatal textiltervező közösen irányította az alkotói folyamatot a vázlatoktól a kész szövetig, a 10 Gruppen ma már Európától Ázsián keresztül Amerikáig a svéd design védjegye lett, a táskáktól a tányérokig számos termék védjegye.
“A Beckmans Formatervező Főiskolán az együttműködés és a kommunikáció rendkívül fontos,” szögezi leTom. “A különféle tantárgyak hallgatói, a tanárok és az idelátogató vendégek számára vonzó atmoszférát teremt a folyamatos ötlet és véleménycsere ”
Az együttműködés az alkotóműhely hétvégéjén indult, ahol a New Yorkban székelő illusztrátor és grafikai tervező, Laurie Rosenwald kissé átalakított worshopját tartotta “Hogyan Kövessünk el Szándékos Hibákat”-címmel. Követve gondolatmenetét és felbátorodva a “véletlen” lehetőségein, a 22 diák több száz oldalnyi fekete-fehér vázlatot készített, festékek, tollak, kihúzók, ceruzák, tinta segítségével. A hallgatók szorgalmasan és elkötelezetten dolgoztak, sokan fekete szemetszsákot viseltek hogy megóvják ruhájukat az alkotó folyamattól. A szabadon áramló, őszinte hangulatú atmoszféra az egyik méterárun, a JULITÁ-n is szemügyre vehtő, ahol egy elefánt, egy szemüveg és egy sütemény fér meg egymás mellett harmóniában.
Ahogyan a vázlatpapírok beteltek, Emma és más önként jelentkezők digitális archiválás céljából fényképeket készítettek a vázlatokról. Egy napi munkát követően a vázlatpapírok egy másik helyiség falán kerültek bemutatásra. Megtekintésük során Emma bejelentette, hogy az IKEA a vázlatokat textileken szeretné felhasználni. A hallgatók másnap a digitális másolatokból mintákat hoztak létre. Sok-sok munkaóra elteltével mindenki összegyűlt, hogy bemutassák és megvitassák az elkészült mintákat, végül arra az elhatározásra jutottak, hogy a szövet megalkotását Emmára bízzák. Emma azt mondja:
“Igazán újszerű munka volt ez. Nem fordul elő túl gyakran az a luxus, hogy mások munkáját tetszés szerint felhasználhatom.”
Ezt követően elhozta a vázlatokat almhulti IKEA irodájába, ahol legjobb tudása szerint állította össze és fejlesztette tovább a mintákat az IKEA számára.
Amikor Emma először nézte át a digitális vázlatokat, 3-4 héten át dolgozott velük, szemügyre vette valamennyi képet, Photoshop segítségével kivágta, majd olyan kategóriák szerint csoportosította a őket, mint ábécé, mozgó emberek, arcok és textúrák. Néhány a kész szövetek közül, mint a MADDE, LILLIVI és a DURITA a workshop második napján készült, amikor már komplexebb minták születtek. A DURITA, amelynek eredeti tervein sorba álló emberek láthatók, különösen vonzotta Emmát, úgy érezte, már szinte kész,majdnem tökéletesre komponált. “Tetszett a hangulata, ahogyan az emberek sorban állnak”- mondja. “Egy vasútállomásra, vagy különféle típusú emberekre emlékeztetett. Megragadott az egyszerűsége.” A szövet befejezéséhez a vázlaton szereplő embereket megsokszorozta, erősített a kontraszton és kiválasztotta színeket.
Ahogyan az EDMA és a GULLVI esetében is látható, Emma arcokat is rajzolt. “Számomra az emberek és a sok arc a workshop egyfajta lenyomata, a hallgatók sokféle arca és a globális IKEA vállalat jelképe.” Az arcok ábrázolása új momentum az IKEA életében. “Azelőtt shosem díszítettük egyetlen termékünket sem arcokkal”- jelenti ki.
A több, mint 10 éve textilekkel dolgozó Emma számára a más emberek vázlataiból készített minták előállítása igazi kihívást és megtiszteltetést jelentett. Azt mondja:
“Amikor ismét át kellett nézni a munkát, igazán nehéz döntést kellett hozni a felhasználásukról. Tervezőként, az önkifejezés és a személyes ízlés sokat nyom a latba.”
Emma örömmel nézte át a vázlatokat, olyan képeket keresve, amelyek az általa megfogalmazott rendező elvbe illeszkednek. “Valójában ez volt az igazi móka—létrehozni valamit egy olyan kiindulópontból, ahonnan általában nem szokás.” Bár az együttműködés a méterárukon kívül ágy textilekre és zuhanyzófüggönyökre is kiterjedt, Emma azt szeretné, hogy a közös munka a hallgatók alkotásainak egészére kiterjedhetne. “A választékunkhoz viszonyítva ez csak egy csepp a tengerben”
IKEA hat új méteráruja: MADDE, EDMA, GULLIVI, LILLIVI, JULITA és DURITA
Idén augusztusban, a stockholmi Beckmans Formatervező Főiskola hallgatói által készített tengernyi vázlatból az IKEA hat új méterárut jelentet meg, MADDE, EDMA, GULLIVI, LILLIVI, JULITA és DURITA elnevezésekkel. A gyapjúból készült, 150 cm-es méteráruk ára méterenként €3,99 tól €6,99-ig terjed, és a megkapó színek, emlékezetes arcok, gazdag minták és a mindennapi élet apró szimbólumainak ötletes keverékét képezik. “Céleményem szerint az IKEÁ-t, -különösen a szövetek esetében- az egyedi design és az eredetiség jellemzi.” -mondja Emma. “Erre szerettünk volna alapozni, kisebb változtatásokkal.” A méterárukon kívül a közös munka a 100% polyester SANDGRUND zuhanyzófüggönyre és a 100 % gyapjúból készült paplan- és párnahuzatra, az EIVOR ORD-ra is kiterjedt, amelyeken a svéd ábécé látható, A-tól Ö-ig.
Varrónőink a méteráruból elkészítették a párnát.
Ez a dzseki GULLVI szövetből készült. Bár a Beckmans Formatervező Főiskolával közösen tervezett anyagot megtalálod a helyi IKEA áruházban, ezt a kabátot nem fogod.
A Beckmans Formatervező Főiskolával való együttműködés csak a kezdet – a többi rajtad múlik. Keríts egy ollót, barátokat és folytassátok az alkotó munkát. Ki tudja, mit hoztok létre!